Friday, March 18, 2011

Sukan Antara Zon 2011

Dah lama tak posting dalam blog ni. Nak cerita apa erk? sebenarnya ada banyak benda yang nak dipost. Cerita pasal kampung, Sukan Antara Zon, pergi ladang anggur kat Kedah, pasal kursus pun ada dan macam-macam lagi la. So aku ambil keputusan untuk posting pasal......... Sukan Antara Zon  (SAZ) Jabatan Perangkaan Malaysia 2011.

Dalam SAZ ni aku telah dilantik untuk menjadi pengurus pasukan badminton dan ini adalah kali kedua aku jadi pengurus badminton. Yang pertama semasa Pertandingan Badminton Jabatan Perdana Menteri pada Disember 2010 tapi terkandas pada peringkat suku akhir. Time tu memang aku agak bengang dengan beberapa orang player yang masuk campur dalam soal pemilihan pemain dan tak respect pandangan aku. So kali ni aku dah tekad untuk tidak mendengar sangat apa yang diorang nak. So pada peringkat kumpulan kami (Zon Ibu Pejabat) telah diundi bertemu dengan Zon Tengah dan Zon Timur. Perlawanan pertama kami menang dengan Zon Tengah dengan kiraan 4-1 dan dengan Zon Timur kami menang 5-0. Dengan kedua-dua kemenangan tersebut telah melayakkan kami ke perlawanan akhir sebab format yang penganjur buat juara bagi setiap kumpulan terus layak ke peringkat akhir. Pada perlawanan akhir kami bertemu dengan Zon Utara.

Pada perlawanan akhir ni la terjadinya konflik dan menguji aku sebagai seorang pengurus pasukan. Bukan apa semasa aku letak seorang pemain untuk bermain acara perseorangan, beliau tidak mahu bermain disebabkan alasan kurang kecergasan. Tak tahu lah betul ke tidak sebab bagi aku beliau seorang pemain yang baik dan aku serta seluruh pasukan tidak meletakkan harapan untuk menang dalam perlawanan akhir ni. Jadi aku minta untuk tukar pemain tapi penganjur tak nak terima pertukaran tersebut sebab dah register dalam borang. Akhirnya aku bagitau takpelah kitaorang bagi kemenangan percuma pada pihak lawan untuk acara perseorangan. Tapi sekurang-kurangnya lawan tetap lawan. Bagi aku menang atau kalah bukan persoalan yang penting semangat kesukanan yang perlu diterapkan. So setelah berhempas pulas dan memberikan tentangan yang sengit kepada pihak lawan akhirnya kami kecundang pada perlawanan akhir tersebut dengan kiraan 4-1.

Walaupun tewas, aku puas hati dengan setiap pemain yang telah menunjukkan semangat yang tinggi dalam SAZ ini. Dan hasilnya Zon Ibu Pejabat juga telah dinobatkan menjadi Juara Keseluruhan SAZ 2011. Tahniah kepada semua yang menjayakan SAZ ini. Kat sini aku paparkan beberapa gambar kenangan untuk SAZ 2011 yang diadakan di Seremban pada 4 - 6 Mac 2011.


Pada hari pembukaan SAZ 2011 di Kompleks Sukan Paroi. Belakang dari kiri: Arfikeen, Nurhaliza, aku. Depan: Anuar, Arbain. 


Aku (baju hitam) berpasangan dengan Arbain lawan Zon Timur.

Bersama partner beregu dengan pingat yang dimenangi.


Aku, Abang Saifulhadi (kiri) dan William Chin (tengah) bersama dengan piala Juara Keseluruhan.


Sebahagian pemain badminton. Dari kiri aku, Arbain, Ridwan dan Nurhaliza. Yang lain dah balik dan entah ke mana.


Bersama dengan zon negeri masing-masing. Yang kanan tu orang Perak.


2 comments:

adiratno said...

Tahniah... buat julung-julung kalinya, Ibu Pejabat telah meraih Juara Keseluruhan

nhhas said...

perlu contohi semangan sukan azizul hasni awang.
walau kaki dah tembus dek besi, tapi beliau sanggup berlarii juga untuk menamatkan pertandingan sambil usung basikal. impress...
btw, mabrouk... eden bagi support kat team bola TamparULI :)